Cvičení při nemoci

Rady / Cviky / Inspirace
3.
Duben
2019

Mám či nemám cvičit při nemoci?

V tomto období by podobná otázka mohla napadnout velkou část lidí. Počasí jako na houpačce a nemoci řádí v plném nasazení. Jak je to tedy v takovém případě se cvičením? Nejprve se na fungování těla pojďme podívat obecně. Pokud bojujete s jakoukoliv nemocí, vaše tělo prochází tzv. katabolickým stavem. Stejný stav nastává i po tréninku. Aby mohlo tělo správně regenerovat a dostat se zpět do stavu anabolismu, musí být zdravé. Jinými slovy nemocí v těle úroveň katabolismu po fyzické zátěži jen prohlubujeme. Po tréninku (6-9 hodin) je náš imunitní systém navíc oslaben, což infekci umožňuje, aby se rychleji šířila v těle.

Mírné nachlazení – silový či aerobní trénink?

Lehké nachlazení, které doprovází rýma, kýchání, mírná bolest či škrábání v krku, by nemělo být velkým omezením. Přesto je však potřeba o výběru tréninku přemýšlet. Na jedné straně máme aerobní trénink, ve kterém jde především o spotřebu glykogenu a energie. Na straně druhé pak trénink silový, při kterém se na svalových vláknech navíc vytvářejí mikrotrhlinky, které jsou při regeneraci příčinnou růstu svalové hmoty a síly. Silovým tréninkem proto nespotřebováváme pouze sacharidy, ale potřebujeme i zvýšený přísun bílkovin k lepší regeneraci. Během nemoci však organizmus vyžaduje bílkoviny a správnou funkci jater ke tvorbě protilátek v boji s infekcí. Takový trénink naše tělo proto ještě více vyčerpává. Jinými slovy pokud máte jen lehké nachlazení, nejvhodnější forma pohybu je lehká aerobní aktivita (běh, rotoped atd.), ne však HIIT kardio. Pokud se přesto rozhodnete do posilovny jít, nezacházejte do svalového selhání a nezkoušejte maximální váhy. Naopak snižte váhy o 20–25 %. To eliminuje riziko zhoršení stavu.

Virová či bakteriální infekce – neriskujte své zdraví!

Vytvoření dostatku protilátek proti virům v organizmu trvá 3–4 dny. Je tedy lepší tuto krátkou dobu počkat, trénink vynechat a další dny nasadit jen mírnou zátěž. Důvodem je také fakt, že na narušené sliznice od virů se rády chytají bakterie (angína, záněty,…), jejichž léčba je na mnohem delší dobu. Při zvýšené teplotě, bolestech hlavy a dutin, otocích a bolestech mandlí, uzlin či hrtanu je samozřejmě doporučeno trénink vynechat. Tělo je vyčerpané a měli byste ho poslouchat. Navíc i vaše energie je pryč a trénink by stejně skončil dříve, než jste si naplánovali.

Klasická chřipka (horečka, bolest hlavy, kloubů, svalů, únava, zimnice, postižení horních cest dýchacích, bolest v krku, kašel) znamená zákaz tréninku! Váš stav by se jen zhoršil a mohly by nastat zlé následky, jako je srdeční selhání, zánět srdečního svalu, zápal plic či vznik chronického únavového syndromu.

Při bakteriálním zánětu (angína, zánět průdušek…) hrozí v případě tréninku rozšíření infekce do celého těla. Následky mohou být revmatická horečka (poškozuje srdce, nervový systém a klouby), trvalé poškození ledvin či vznik chronického zánětu mandlí.

Pokud zvracíte či máte průjem, platí to samé. V tomto případě byste měli vynechat jakoukoliv fyzickou zátěž. Ztrácíte totiž velké množství tekutin, a tak hrozí rozvrácení vnitřního prostředí v těle. Silový trénink by stejně neměl žádný význam, jelikož by se živiny z potravy nevstřebaly a svaly by neměly šanci regenerovat.

Léky na potlačení symptomů?

Pokud nemoci opakovaně přecházíte za pomoci léků, hrozí vám vážné následky. Zvýšenou teplotou či horečkou se organizmus brání proti infekci. Teplota se sníží, pokud je boj s infekcí zvládnutý. Léky k potlačení bolesti a teploty falešně informují mozek, že je vše v pořádku, a sníží teplotu i imunitní aktivitu buněk, i přesto že je tělo plné virů nebo bakterií. Ty se tak dál vesele množí a nemoc se prodlužuje. Navíc vám hrozí vznik menšího chronického zánětu (zánět ledvin, kloubů, mandlí, průdušek) nebo dlouhodobé únavy (únavový syndrom), při kterých sice nepociťujete akutní symptomy, ale jste unavení, nemáte motivaci a infekce se vrací při stresu či zvýšené zátěži. V tomto případě je léčba obtížná a dlouhodobá. V extrémních případech dochází i k rakovinovému bujení.

Antibiotika a trénink

Důvodem k užívání ATB je bakteriální nemoc (s viry se tělo musí vypořádat samo). Hlavní překážkou pro trénink však nejsou ATB, ale právě bakteriální původce, který při nedostatečné léčbě může způsobit doživotní poškození (viz výše). Trénink při užívání ATB je povolen pouze při tzv. profylaktické léčbě (při zásahu v dutině ústní – infekce v těle není). I přesto se stav musí konzultovat s lékařem a trénink upravit, jelikož ATB zatěžují játra i ledviny a zvyšují tepovou frekvenci. Při lokálním zánětu platí to samé, co u bakteriální nemoci, tedy bakterie se v těle vyskytuje.

ATB vždy dobírejte až do konce (nevysazujte dříve!). Nikdy nejsou nebezpečnější než samotná nemoc. I přesto, že se cítíte lépe, organismus stále bojuje, jen množství bakterií pokleslo na úroveň, která už nevyvolává symptomy. Pokud ATB vysadíte, nejsilnější bakterie se opět rozmnoží, onemocnění bude horší a můžete vyvolat rezistenci na antibiotika. Stejná ATB již nepomohou a budete potřebovat silnější. Jinými slovy musíte zničit původce do posledního!

Trénink po nemoci

Po lehkém nachlazení můžete znovu naplno cvičit po 4–7 dnech. Po chřipce či bakteriální infekci je nutné postupovat pomaleji. První týden cvičte jako při tréninku s nachlazením. Druhý týden se můžete svalovému selhání přiblížit, a pokud je vše v pořádku, třetí týden trénujte do selhání. Tento postup vám zajistí lepší návrat vah i formy než zařazení tvrdého tréninku hned po nemoci.

Doufám, že se vám článek líbil a už nebudete podceňovat ani malé náznaky toho, že s vaším tělem není něco v pořádku. Toto období je zrádné a nemoci číhají za každým rohem. Takže nezapomínejte odpočívat a poslouchejte své tělo, aby vám mohlo sloužit i na dále tak, jak má.

3 vlastnosti, které oceníte

Rychlost

Vše máme skladem. Takže pokud jste připraveni, pak my také. Nové hřiště bude třeba do týdne.

Zkušenost

Máme za sebou téměř 1870 realizací. Nejvíc ze všech. Takže dobře víme, jak postavit hřiště podle vašich potřeb.

Podpora

Poradíme vám s kombinacemi strojů, půjčíme je na testování, vypracujeme projekt i 3D vizualizaci.